امتیاز کیفی در تبلیغات گوگل و ۱۸ روش بهبود آن

امتیاز کیفی در تبلیغات گوگل و ۱۸ روش بهبود آن

هنگامی که شما از تبلیغات در گوگل ادز اسفاده می‌کنید گوگل یک نمره کیفیت از ۱ تا ۱۰ برای تبلیغ شما در نظر می‌گیرد که به آن امتیاز کیفی (Quality Score) یا امتیاز کیفیت در گوگل ادوردز گویند. با استفاده از امتیاز کیفیت، گوگل مشخص می‌کند که جایگاه نمایش تبلیغ در گوگل کجاست و مقدار هزینه‌ای که باید برای هر کلیک بپردازید چه میزان است. به عبارت دیگر هر چه میزان این امتیاز بالاتر باشد، به همان نسبت هزینه‌ها کاهش می‌یابد و تبلیغ در رتبه‌ی بالاتری قرار خواهد گرفت. در این مقاله با ۱۸ روش بهبود نمره کیفی تبلیغات گوگل آشنا خواهیم شد.

امتیاز کیفیت، یک نوع رتبه‌بندی گوگل است که به کلمات کلیدی و تبلیغات PPC مربوط می‌شود. این نمره برای تعیین هزینه به ازای هر بار کلیک (CPC) بکار می‌رود و ضربدر حداکثر پیشنهاد (maximum bid) می‌شود تا رتبه تبلیغات (Ad rank) را در فرآیند مزایده تبلیغات مشخص کند. امتیاز کیفیت شما به چند عامل بستگی دارد که عبارتند از:

  • نرخ کلیک نسبت به رتبه (CTR)
  • ارتباط هر کلمه کلیدی با گروه تبلیغاتی آن
  • کیفیت صفحه فرود (Landing page quality) و مرتبط بودن کلمات کلیدی با لندینگ پیج (relevance)
  • ارتباط متن تبلیغات شما (Ad text)
  • تاریخچه عملکرد حساب تبلیغات گوگل شما (Historical Google Ads account performance)

موارد ذکر شده اجزای اصلی در بدست آوردن امتیاز کیفیت هستند. هیچ‌کسی در خارج از گوگل دقیقأ نمی‌داند هر عامل چقدر در الگوریتم امتیاز کیفیت اهمیت دارد اما ما می‌دانیم که نرخ کلیک نسبت به رتبه (click-through rate) مهم‌ترین جزء است. وقتی افراد بیشتری تبلیغات شما را می‌بینند و برروی آن کلیک می‌کنند، این امر به گوگل نشان می‌دهد که تبلیغات شما مرتبط با کاربران بوده و برای آن‌ها سودمند است. بر این اساس گوگل بصورت زیر به شما پاداش می‌دهد:

  • رتبه‌بندی‌های بالاتر تبلیغات
  • هزینه‌های پایین‌تر

 

9-Take-Advantage-of-Google-Ad-Extensions

مزایای ارتقاء امتیاز کیفیت گوگل

 

با تحلیل هزاران حساب PPC متوجه شدیم که امتیاز کیفیت ارتباط مستقیمی با موفقیت شما در تبلیغات گوگل و تبلیغات بینگ (Bing) دارد. با بهینه‌سازی نمرات کیفیت می‌توانید بازده سرمایه‌گذاری (ROI) بالاتری را بدست آورید دلیل این امر این است که نمرات کیفیت بالاتر با هزینه پایین‌تری به ازای هر تبدیل (cost per conversion) مرتبط می‌باشد! توجه داشته باشید که هزینه به ازای هر تبدیل با هزینه به ازای هربار کلیک(cost per click) فرق دارد.

هزینه به ازای هر تبدیل به معنی مبلغی که برای هر کلیک می پردازید، نیست، بلکه هزینه ی اقداماتی است که کسی برای شما انجام می‌دهد، این اقدام میتواند ثبت‌نام برای یک آزمایش رایگان ، یا خرید یک محصول و… باشد.

از آنجاییکه هر کلیک منجر به تبدیل نمی‌شود، بنابراین هزینه به ازای هر تبدیل اصولأ بالاتر از هزینه به ازای هربار کلیک است. خوشبختانه نمرات کیفیت بالا (نزدیک به 10) هم هزینه به ازای هربار کلیک و هم هزینه به ازای تبدیل را کاهش می‌دهند.

نحوه محاسبه امتیاز کیفیت تبلیغات گوگل

نحوه محاسبه امتیاز کیفیت تبلیغات گوگل

امتیاز کیفیت، هرباری که کلمه کلیدی‌تان مشاهده می‌شود محاسبه می‌گردد. به عبارت دیگر امتیاز کیفیت و رتبه تبلیغ‌تان چندین بار در روز براساس تعداد دفعات نمایش (impressions) کلمه کلیدی‌ شما محاسبه می‌شوند.

بخاطر داشته باشید که هر کلمه کلیدی دارای امتیاز کیفیت خاص خودش است و گوگل فقط به شما اجازه می‌دهد تا نمرات کیفیت در سطح کلمه کلیدی را مشاهده کنید.

عوامل زیادی در ایجاد امتیاز کیفیت نقش دارند،اما در اینجا به برخی از مهمترین عواملی که منجر به افزایش و کاهش امتیاز کیفیت می‌شوند می‌پردازیم:

۱- نرخ کلیک نسبت به رتبه تبلیغ و کلمه کلیدی‌تان(Click Through Rate)

امتیاز کیفیت گوگل - نرخ کلیک نسبت به رتبه تبلیغ و کلمه کلیدی‌تان

هرچه CTR بیشتر باشد امتیاز کیفیت بالاتر است و هرچه امتیاز کیفیت بالاتر باشد رتبه تبلیغتان بالاتر خواهد بود.

این بزرگ‌ترین عامل در نحوه محاسبه امتیاز کیفیت و رتبه تبلیغ گوگل است.

بنابراین باید چکار کنید؟

انواع مختلف تبلیغات را برای کلمات کلیدی مورد نظر خود آزمایش کنید.

و بهترین گزینه‌ برای آن چیست؟

گروه‌های تبلیغات با هر کلمه کلیدی.

یک کلمه کلیدی در هر گروه باعث می‌شود تبلیغ‌تان به طرز حیرت‌آوری با آن کلمه کلیدی مرتبط باشد. در اینجا یک مثال ارائه شده است. فرض کنید شما یک شرکت اجاره منزل به نام «Jumper Castles» دارید و کلمه کلیدی‌تان «اجاره منزل یا bounce house rental» است.

کلمات کلیدی در گروه تبلیغ‌تان به این صورت خواهد بود:

  • +اجاره +منزل  (Broad Match Modifier)
  • “اجاره منزل” (Phrase Match)
  • [اجاره منزل] (Exact Match)

و تبلیغتان به صورت زیر نمایش خواهد داشت.

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.